Asbest inventaris werkgever

Sinds 1995 is iedere werkgever ( vanaf het moment dat je 1 iemand in dienst hebt) in België verplicht om een asbestinventaris op te maken van alle asbest(verdachte) toepassingen met het oog op de bescherming van de werknemer.

  • Dit is een onderdeel van het jaarverslag
  • De inventaris heeft betrekking op alle ruimtes en installaties in de gebouwen waar werknemers tewerkgesteld worden.

Ondanks de verplichting, beschikt een groot deel van de werkgevers nog niet over een asbestinventaris. 

Een asbestinventaris wordt opgesteld conform de Codex over het Welzijn op het Werk, boek VI, titel 3 (vervangt het KB 16 maart 2006) en vormt de eerste stap om de risico's van de asbesthoudende materialen te beoordelen.

  • Er wordt een beheersprogramma opgesteld met als bedoeling de blootstelling aan asbestvezels van de werknemers die al dan niet behoren tot het personeel van de onderneming zo laag mogelijk te houden
  • De asbestinventaris is een 'levend' document dat minstens jaarlijks dient worden bijgewerkt.

Hierbij wordt de toestand van de asbesthoudende toepassingen gecontroleerd en de asbestinventaris bijgewerkt.

  • De toegepaste preventiemaatregelen worden beoordeeld.
  • Er worden maatregelen bepaald wanneer er blijkt dat asbest of het asbesthoudend materiaal dat aanwezig in slechte staat verkeert of zich op plaatsen bevindt waar er gevaar kan optreden. Belangrijk is hierbij het adviseren van de juiste maatregelen.